W dobie internetu uruchomienie własnego sklepu internetowego wydaje się być całkiem przyjemną perspektywą. Dla wielu osób, które zmęczone etatową pracą, chciałyby zacząć zarabiać na własną rękę, i to na dodatek pracując w domu, jest to świetny pomysł. Siedzisz w domu i jedyne co musisz zrobić to przyjęcie zamówienia i realizacja – tak wydaje się wielu osobom. Brutalna rzeczywistość czasem okazuje się jednak inna. Sklep internetowy to zajęcie dość czasochłonne. Prowadzenie takiego sklepu wymaga mnóstwa papierkowej roboty, takiej samej jak w przypadku zwykłego sklepu. A w zasadzie takiej samej, jak w przypadku kązdej innej firmy, również takiej, która nie para się sprzedażą. Podatki, składki na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, wynagrodzenia dla pracowników – jeśli chcemy założyć sklep internetowy, musimy o tym wszystkim pamiętać. Nierzadko musimy się zmagać również z innymi poważnymi kosztami. Najczęściej jednak sklep internetowy nie musi dysponować przestrzenią wystawienniczą (pomijając stronę internetową), więc „odpadają” takie rzeczy, jak opłacanie wynajmowanych pomieszczeń. Czasem tylko właściciel sklepu jest zmuszony wynająć magazyn. To jednak zależne jest od produktów, jakie oferuje i sposobu manipulowania tymi produktami. Np. sprzedając produkt, który nabywamy od producenta dopiero w momencie, gdy ktoś go u nas zamówi, niweluje koszty takie jak utrzymanie magazynu. Ponadto, jak nietrudno się domyslić, nie ryzykujemy „zapchaniem” magazynu produktami, na które nie mamy nabywców. Będziemy musieli jednak zapłacić za domen, stronę i hosting, bo nasz sklep internetowy musi gdzieś istnieć. Naywa domenz powinna zawierać w sobie nazwę sklepu, lub chociaż interesującą nas branżę. Nazwa sklepu w domenie ułatwi nam pozycjonowanie strony. Strona internetowa, jak w przypadku każdej innej, powinna być skonstruowana tak, by zachęcała do pobytu na niej ewentualnego potencjalnego kupca. Przejrzystość i funkcjonalność to dwie najważniejsze kwestie. Odpowiednia ekspozycja produktów, wyczerpujące opisy i dobrej jakości fotografie, to kolejne aspekty dobrze skonstruowanej strony sklepu internetowego. Kolejna sprawa to reklama. Zakupy w internecie są obecnie modne, jednak żeby nasz sklep internetowy mógł funkcjonować należycie, koniecznie musimy go rozpromować. Tutaj pomaga reklama w internecie i marketing szeptany. Wystarczy, że kilkunastu twoich zadowolonych klientów podzieli się opinią z kilkorgiem znajomych i wysyp zamówień murowany. Budowanie marki trwa jednak czasem miesiącami, lub wręcz latami. Zwykle zaczyna się od projektu logo, potem całej identyfikacji wizualnej. Do tego dochodzi reklama w internecie, na portalach i serwisach społecznościowych, newsletter i inne formy promocji. Jeśli dysponujemy środkami na rozpromowanie sklepu za pomocą płatnej reklamy Google, czy banerów na interesujących nas stronach – punkt dla nas. Wszelkie formy reklamy na początku działalności są niezwykle istotne dla istnienia naszej marki. Załóżmy, że nasz sklep internetowy zaczyna działać, do panelu strony wstawiliśmy konkretne produkty, zaczyna się ruch na stronie… I co, jeśli użytkownik zdecyduje się kupić jakiś produkt? Tutaj niezwykle ważną kwestią jest ułatwienie kupującemu procesu płatności. Opłaty za pobraniem i przelewy, jako tradycyjne formy płatności wciąż mają się dobrze. Istnieją jednak alternatywne formy płatności. Obecnie coraz modniejszy PayPal ułatwia sprawę w sposób dość wyczerpujący. Co jednak, jeśli nasz użytkownik nie posiada konta w tym serwisie? Wtedy możemy zaproponować mu założenie takiego konta poprzez link na naszej stronie. Wyobraźcie sobie, że podpisując uprzednio umowę z właścicielem usługi PayPal możemy dostawać prowizję za nowych poleconych użytkowników. Sklep internetowy może więc przynieść dodatkowe dochody płynące z uczestnictwa w wybranych przez nas programach partnerskich. Czasami okazuje się, że są to całkiem całkiem niezłe pieniądze, które wystarczają na pokrycie podstawowych kosztów, np. utrzymania domeny, czy serwera. Warto więc, jeśli chcemy uruchomić dobrze prosperujący sklep internetowy, zastanowić się nad wyborem odpowiednich źródeł dodatkowego dochodu. Jeśli poradzimy sobie z początkowymi trudnościami, przebrniemy przez biurokratyczną zawieruchę czekającą na nas w urzędach, znajdziemy pierwszych klientów, prawdopodobnie nasze nowe źródło utrzymania (a może nawet i oszczędności), dostarczy nam nie tylko finansów, ale także satysfakcji. Praca w domu, na ustalonych przez siebie warunkach, ma niewątpliwe zalety, a prowadzenie takiej strony, jak sklep internetowy, stanowi jedną z możliwości takiej pracy zarobkowej, gdzie sami jesteśmy sobie kapitanem, sterem i okrętem.