Ustalanie celów w SEO

Wiele firm, które zlecają pozycjonowanie swej strony internetowej, w rozliczeniach z agencją koncentruje się wyłącznie na kwestii pozycji w SERP-ach danej frazy. Jeżeli zostały one dobrane z sensem i służą realizacji celu biznesowego, to jest to podejście jak najbardziej wskazane. Niestety , zazwyczaj jest tak, iż dobór fraz jest dość przypadkowy (szczególnie jeśli za pozycjonowanie naszej witryny odpowiada  jakaś mało doświadczona agencja SEO) i zupełnie niepowiązany ze strategią biznesową firmy, a to zdecydowanie nie służy uzyskiwaniu realnych korzyści z SEO.

Dlatego tek ważne jest ustalenie celów w SEO w powiązaniu z celami biznesowymi, jakie stawiamy przed swoją firmą. Cóż nam bowiem z tego, że na jakąś topową frazę z naszej branży jesteśmy na pierwszym miejscu, skoro nie generuje ona zakupów na stronie, na czym nam najbardziej zależało? A że dodatkowo pozycjonowanie w/w słowa kluczowego było bardzo drogie, to  koniec końców  okazuje się, że najzwyczajniej na świecie dokładamy do całego interesu.
Nim zatem zaczniemy jakiekolwiek działania SEO, powinniśmy zastanowić się, co chcemy uzyskać dzięki nim. Mówiąc inaczej, musimy ustalić cele dla SEO i  to takie, aby pozycjonowanie naszej strony pomagało nam w prowadzeniu biznesu, a nie było tylko sztuką dla sztuki.
Od czego zatem  zacząć ustalanie tego, czemu pozycjonowanie naszej witryny ma służyć ? Po pierwsze, od dogłębnego przemyślenia, na czym nam tak naprawdę zależy w związku z posiadaną stroną internetową.  Na zwiększeniu ruchu? Sprzedaży? A może po prostu na byciu na topowych pozycjach związanych z naszą branżą, aby w ten sposób budować w niej swoją pozycję (tzw. efekt Google?a).  Gdy już to wiemy,  powinniśmy usiąść ze specjalistą SEO i przedstawić mu nasze oczekiwania biznesowe tak, aby nie miał wątpliwości, że prowadzone przez niego pozycjonowanie naszej witryny powinno zostać tak sformatowane, szczególnie jeśli idzie o dobór słów kluczowych, aby współgrało z nimi (celami biznesowymi).

Po drugie, cele SEO powinny być precyzyjnie określone, a przy tym realne. ?Zwiększenie ruchu? to dobra wytyczna, ale daleko niewystarczająca, gdyż jest zbyt ogólnikowa, a to, jeśli idzie o pozycjonowanie, jest niedopuszczalne. Powinna więc zostać  dookreślona. Na przykład w ten sposób: zwiększenie ruchu na witrynie o 1000 unikalnych użytkowników w przeciągu sześciu miesięcy. I to jest  właśnie precyzyjny i realny cel, z którego realizacji nasz specjalista SEO powinien być rozliczany.

Po trzecie, jeżeli zmieniamy strategie biznesową, to i nasza strategia SEO powinna się zmienić. Oczywiście, nie jest to takie łatwe, gdyż pozycjonowanie stron internetowych to niezwykle skomplikowany proces, który rządzi się własnymi prawami, niemniej jednak w myśl zasady, że to ono służy celom biznesowym, a nie na odwrót, pozycjonowanie powinno zostać dostosowane do ich realizacji w miarę szybko i skutecznie.

Napisano w Marketing internetowy