Strona internetowa a jej pozycja w sieci

Kiedy w 1969 roku rozpoczęła się przygoda z nowoczesną technologią jaką jest Internet, nikt nie sądził, że będzie to największy przełom w dziejach ludzkości. Z roku na rok komputer stał się nieodzownym przedmiotem w domu, na równi z telewizorem czy radiem. Wraz z powstaniem wyszukiwarek internetowych, autorzy swoich portali dążyli, aby to właśnie ich strona była najpopularniejsza. Tak powstał termin pozycjonowanie. Pojawił się on w 2002 roku, a kilka lat później rozpowszechnił się na ogromną skalę.
Obecnie z dnia na dzień pojawia się coraz więcej stron internetowych, które dążą do tego, aby ich popularność wciąż rosła. Pozycjonowanie jest więc bardzo ważnym elementem, który zwiększa oglądalność strony i oferty tam przedstawionej. Skutkiem tego jest większe zainteresowanie i korzystanie z ofert tam zamieszczonych. Z przeprowadzonej sondy wynika, że użytkownicy oglądają jedynie dziesięć ? dwadzieścia pozycji, czyli jedynie jedną ? dwie strony. Ważne jest zatem, aby znaleźć się w tych pozycjach, jeśli założono, że konkretna firma ma przynieść jak najlepsze wyniki.

Pozycjonowanie jest zależne od serwerów, które automatycznie selekcjonują i zapisują ilość odwiedzonych stron. Te, które znajdują się na kilku pierwszych miejscach możemy zobaczyć w wyszukiwarce jako główne. Przyciągają wzrok i powodują, że użytkownicy uważają je za najważniejsze. Uwarunkowane jest to również sprzedażą na sklepach internetowych.

Pozycjonowanie charakteryzuje się jednak nie narzucającą się formą reklamy i szybkie trafienie do odpowiedniego odbiorcy. Przykładem jest tu portal Onet.pl oraz wyszukiwarka google.pl, które figurują na dwóch pierwszym miejscach odwiedzanych stron. Pozycjonowanie polega również na ilości odnośników, tak zwanych linków, które prowadzą do danego bloga. Im więcej serwer zarejestruje ?kliknięć? w dany link, tym strona zyskuje
na popularności. Pozycjonowanie ma wiele pozytywnych cech, gdyż pozwala na szybkie wyszukanie potrzebnych materiałów, poznanie partnerów biznesowych, czy klientów dla swojej firmy nawet poza granicami kraju. Wchodząc na dowolną stronę internetową praktycznie zawsze możemy trafić na link odsyłający do innego portalu. Może być to link partnera danej firmy lub po prostu grzecznościowy ?link za link?. Jest to również bardzo ważna funkcja w sieci. Pozwala ona na jeszcze większe rozpowszechnienie danej strony. Wielu przedstawicieli działających w sieci aktywnie stara się rozpowszechnić swój blog.
Pozycjonowanie, inaczej optymalizacja stron internetowych jest jednak coraz trudniejsza. Efekty popularyzacji widać dopiero po dwóch – trzech miesiącach. Codziennie powstają nowe strony, które zawierają coraz lepsze, bardziej dopracowane teksty i udoskonaloną grafikę. Ich ogrom utrudnia też pracę czytelnikom, którzy nie wiedzą co wybrać. W wyszukiwarce występuje za dużo słów kluczowych, z których niektóre
są niezgodne z treścią. Samo poszukiwanie informacji zajmuje też coraz więcej czasu.
Wnioskiem, który możemy wyciągnąć jest to, że pozycjonowanie powinno być przeprowadzone zgodnie z planem. Należy jasno i rzeczowo opisywać swoje odnośniki, często aktualizować stronę i poprawiać błędy. Powinno się często wymieniać banerami czy linkami ze stronami o podobnej tematyce. Ważny jest dobór słów kluczowych, dzięki którym, łatwo znaleźć dokument. Poza tym powstało kilkanaście firm, które zajmują się poprawianiem pozycji konkretnej strony internetowej. Warto zaznaczyć, że pozycjonowanie nie wymaga wielu kosztów niż na przykład płatne reklamy zamieszczane w przeglądarkach internetowych. Nie jest to jednak praca jednorazowa. Należy przez cały czas monitorować promowaną stronę, gdyż zaprzestanie tej czynności spowoduje prześcignięcie jej przez nowe, lepsze strony.
W ostatnich badaniach uzyskano informacje, że użytkownicy mają większe zaufanie właśnie do pozycjonowania niż do płatnych banerów. Oprócz tego popularną metodą rozpowszechniania bloga jest wpisanie go to katalogu, zwłaszcza takiego, który już od dłuższego czasu znajduje się w sieci i zyskał zaufanie wśród internautów.
Pozycjonowanie jest metodą zaakceptowaną przez wszystkie wyszukiwarki, więc nie należy się obawiać, że któraś z czynności jest wykonywana nielegalnie. Nikt jednak nie może zagwarantować, że dana strona znajdzie się na pierwszej stronie wyszukiwarki google.pl, gdzie jedynie właściciel może to zapewnić. Jednak długotrwała praca nad popularyzację może się naprawdę opłacić. Jednym słowem pozycjonowanie można uznać za najlepszą formę reklamy długotrwałej w naszych czasach.

Napisano w Marketing internetowy