Pozycjonowanie czy kampania w AdWords ? oto jest pytanie, które zadaje sobie niejeden pracownik marketingu mający zadecydować o tym, gdzie środki jego firmy zostaną ostatecznie ulokowane. SEO nęci, gdyż dużo się o nim mówi wyolbrzymiając nieraz przesadnie korzyści, jakie przynosi. Z kolei kampania PPC w AdWords wydaje się o wiele pewniejsza, jeśli chodzi o wyniki, a przy tym nie grozi za nią żaden filtr ani inna kara nałożona przez giganta z Mountain View.
Aby pomóc Wam w dokonaniu wyboru co lepsze: pozycjonowanie czy kampania PPC w AdWords?, przeanalizujmy kilka korzyści, jakie mogą przynieść obydwa sposoby zaistnienia w wynikach wyszukiwania Google?a. Przy tym należy pamiętać, że wśród nich są tylko te, które autorowi niniejszego artykułu wydały się najważniejsze, a co za tym idzie, jeśli ostateczne wskazanie padnie na SEO, to będzie to znaczyć tylko tyle, że według analizowanych czynników to właśnie SEO jest dla nasz lepszą opcją niż AdWords.
Pierwszy czynnik, który przeanalizujemy, to widoczność boksów reklamowych i najwyższych pozycji z wyników wyszukiwania, o które biją się specjaliści SEO. Dostępne badania eyetrackingowe pokazują, że użytkownicy wyszukiwarki zauważają zarówno płatną reklamę, jaki TOP 3 SERP-ów , w podobnym stopniu. Zatem wynik ?meczu? pozycjonowanie kontra ADWords mamy jak na razie remisowy.
Kolejny czynnik to trwałość efektów. Tutaj SEO wychodzi zdecydowanie na prowadzenie. Każda bowiem kampania AdWords kiedyś się kończy i nasze boksy znikają z Google?a, natomiast pozycjonowanie, choć także ograniczone w czasie, przynosi trwalsze efekty, utrzymujące się długo po tym jak zaprzestaliśmy jakichkolwiek SEO działań na rzecz naszej witryny.
Kolejny czynnik, który warto wziąć pod uwagę, to zaufanie do linków. Okazuje się bowiem, że te znajdowane w naturalnych wynikach użytkownicy Google?a cenią bardziej. W tym momencie pozycjonowanie powiększą swą przewagę nad kampanią AdWords. Wynik: trzy do jednego.
To jednak jeszcze nie koniec meczu, jeśli bowiem weźmiemy pod uwagę czynnik czasu, a dokładnie rzecz ujmując to, ile trzeba czekać na efekty kampanii, to AdWords zdecydowanie wygrywają na tym polu z SEO. Po prostu pozycjonowanie to długotrwały proces, którego owoce możemy zebrać dopiero po kilku miesiącach intensywnej pracy, natomiast odpalenie kampanii PPC to zajęcie na około 15 minut.
Inną słabą stroną SEO jest to, iż Google w każdej chwili może zmienić algorytm, co może skończyć się tym, iż nasze frazy opuszczą TOP 10. Prowadzenie kampanii PPC w AdWords, rzecz jasna, niczym takim nie grozi. Mamy ponownie remis w meczu: pozycjonowanie kontra AdWords.
I na tym zakończymy analizę pozycjonowanie (SEO) czy AdWords. Jak wydać wynik jest remisowy, co oznacza, że nie da się wskazać jednoznacznie, co bardziej się opłaca. Niemniej jednak każdy specjalista od marketingu może się zastanowić biorąc pod uwagę powyższe korzyści, co dla jego firmy będzie lepsze i z czystym sumieniem wybrać opcję mającą większe widoki na zrealizowanie zakładanych celów biznesowych.