Long tail, czyli jak pozycjonować sklep internetowy

Pozycjonowanie sklepu internetowej się opłaca. Do tego stwierdzenia nie trzeba już w tej chwili nikogo przekonywać. Jednak nie zawsze jest tak, iż sam ruch, który zostanie sprowadzony na naszą witrynę przez specjalistę SEO, przełoży się na zysk.

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być co najmniej dwie. Pierwsza jest dość prozaiczna, a przy tym nierzadko spotykana ? nasz specjalista SEO nie jest w stanie wprowadzić wybranych fraz do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania Google\’a. Tą jednak się nie będziemy zajmować. Drugi przypadek to sytuacja, gdy jesteśmy na wybrane słowa wysoko, ludzie odwiedzają nasz sklep, ale nie dokonują zakupów ? pozycjonowanie nie przynosi realnych efektów biznesowych.

Przyczyną takiego stanu jest zwykle to, iż pozycjonowanie naszego sklepu internetowego odbywa się na bardzo ogólne, branżowe frazy, które jednak mają to do siebie, iż co prawda przysparzają witrynie wiele wejść, lecz niestety bardzo mało konwersji.

Co zatem możemy z tym zrobić? Jak uporać się z tym problemem? Odpowiedź jest prosta i brzmi: pozycjonowanie ?long tail? (długiego ogona). Nim wyjaśnimy, co to oznacza w przypadku SEO, najpierw trochę teorii. Otóż w dwa tysiące czwartym roku Chris Anderson w oparciu o swe badania nad sprzedażą prowadzoną w sieci przez amerykańskie sklepy internetowe (Amazon, Netflix…) zauważył, iż posiadając niezwykle rozbudowany asortyment towarów, czerpały one większość swych przychodów ze sprzedaży szerokiej gamy  mniej popularnych produktów sprzedawanych w bardzo małych ilościach.  Zyski z takiego ?długiego ogona? towarów przewyższały te osiągane z handlu popularnymi markami.

Specjaliści SEO szybko zauważyli, iż opisany powyżej model ekonomiczny może zostać wykorzystany  w działaniach, jakie podejmują na rzecz swoich klientów. Pozycjonowanie ?long tail?, zwłaszcza sklepów internetowych, bardzo szybko zatem trafiło do oferty agencji specjalizujących się w usługach SEO, a te przekonały swych partnerów biznesowych, najczęściej osiąganymi wynikami, że to się opłaca.

I rzeczywiście, pozycjonowanie ?long tail?, mimo iż z każdej pojedynczej frazy uzyskamy mniej wejść, pozwala na osiągnięcie większych przychodów przy mniejszych nakładach środków własnych (pozycjonowanie fraz z tzw.  długiego ogona jest łatwiejsze, a zatem agencje mniej sobie za nie liczą), gdyż współczynnik konwersji (zakupu) jest w ich przypadku o trzy, cztery procent wyższy niż fraz topowych. Dlatego prowadząc sklep internetowy i zlecając jego pozycjonowanie jakiejś agencji SEO warto zapytać, czy mają w ofercie pozycjonowanie long tail.

Napisano w Marketing internetowy